![](/media/lib/322/n-zawezlone-petle-33e0ecf9e3a52e245f28b6a396bbdc2a.jpg)
Taniec opadających węzełków
27 września 2018, 11:21Eksperymenty i symulacje naukowców z Polski i Szwajcarii pokazują, że sposób opadania łańcuszków w lepkim płynie zależy od tego, jakiego rodzaju węzeł został na nich zapleciony. Motywacją do prezentowanych badań jest ich potencjalne znaczenie dla zrozumienia dynamiki zawęźlonych nici DNA.
Odkryto obszar mózgu odpowiedzialny za dyskalkulię
23 marca 2007, 16:50Naukowcom z Uniwersyteckiego College'u Londyńskiego (UCL) jako pierwszym udało się wywołać dyskalkulię u osób, które wcześniej nie miały problemów z matematyką. Dzięki ich badaniom zaburzenie zlokalizowano w prawym płacie ciemieniowym.
![](/media/lib/54/tygrys-pysk-764525b6b867b07c2920f67e87607b34.jpg)
Po co kotom cętki, paski albo gładkie futro?
20 października 2010, 12:20Czemu cętki na ciele lamparta mają kształt rozety lub pierścienia, a tygrysy pokrywają pasy? Rudyard Kipling sugerował, że umaszczenie lampartów jest dopasowane do ich środowiska, w którym pełno drzew, krzaków i nieregularnych cieni (pisarz wyłożył swoją teorię w książce pt. "Takie sobie bajeczki", a konkretnie w opowiadaniu "Jak lampart dostał plam na skórze"). Choć może to przypominać dywagacje na temat pasów zebry, naukowcy z Uniwersytetu Bristolskiego zastanowili się, czy w historii tej można tkwić ziarnko prawdy.
Fizyka klasyczna niezwykła jak kwantowa?
25 lutego 2015, 10:47Na łamach Physical Review Letters ukazały się badania przeprowadzone przez Radu Ioniciou i jego kolegów, z których wynika, że trzy podstawowe założenia fizyki klasycznej – obiektywizm, determinizm i niezależność – są niekompatybilne z jakąkolwiek teorią.
![](/media/lib/371/n-powodz-0434337f7ecec17f2ada1775d1f5d812.jpg)
Każdy 1 punkt procentowy betonu więcej, to o 3,3 pp większy problem w czasie powodzi
7 kwietnia 2020, 08:53Badacze z Uniwersytetu Johnsa Hopkinsa odkryli, że na każdy 1 punkt procentowy zwiększenia powierzchni zabetonowanych – jak drogi, parkingi, budynki i inna infrastruktura – przypada 3,3-procentowe zwiększenie intensywności powodzi. Oznacza to, że jeśli w basenie danej rzeki zabetonowaną powierzchnię zwiększymy o 10%, to średnio przepływ wody w czasie zwiększy się tam o 33%.
![](/media/lib/40/sciaga-050d095361c95fc39713b925a1a586d8.jpg)
Gdy stres i kierunek robią swoje...
10 grudnia 2008, 11:07Dla niektórych osób rozwiązywanie zadań matematycznych stanowi duży stres. Co gorsza, działa to jak samospełniające się proroctwo, bo lęk rzeczywiście niekorzystnie wpływa na osiągane rezultaty. Sian L. Beilock, psycholog z Uniwersytetu w Chicago, uważa, że za głównego winnego należy uznać pamięć roboczą (krótkotrwałą).
![](/media/lib/92/n-golabliczy-b37a35681aa61d87a0b42c5f5dd5072a.jpg)
Gołębie dołączyły do małp i ludzi
23 grudnia 2011, 10:21Gołębie mają podobne zdolności matematyczne co naczelne, twierdzą nowozelandzcy uczeni. Badania przeprowadzone na University of Otago dowiodły, że ptaki potrafią porównywać pary rysunków, na których znajduje się różna liczba przedmiotów i układać je w odpowiedniej kolejności.
![](/media/lib/263/n-htlv-1-i-hiv-f6c9a7ecca14200efa209c1c8ce93557.jpg)
Wirusy ewoluują, aby być bardziej zjadliwe dla mężczyzn
16 grudnia 2016, 18:11Wirusy ewoluują, by inaczej wpływać na mężczyzn oraz kobiety i stają się bardziej zjadliwe u tych pierwszych. Zwłaszcza gdy wirus może być transmitowany z matki na dziecko, kobiety są dla wirusa bardziej wartościowe niż mężczyźni.
![](/media/lib/557/n-podrecznik-56cc8b6a251c951afb9056f7518f76e4.jpg)
Czego potrzebuje uczeń oprócz podręcznika?
31 lipca 2023, 11:11Rozpoczęcie nowego roku szkolnego bardzo często wiąże się z dużymi zakupami. Dużą część wydatków stanowią podręczniki, jednak nie jest to jedyna pozycja na liście. Czego jeszcze będzie potrzebować uczeń? Dowiesz się tego z poniższego artykułu.
![](/media/lib/53/wielozadaniowiec-7d9d6a7d11e537072a15a53026cb2cf7.jpg)
Wielozadaniowcy w mniejszości
30 marca 2010, 15:40Podczas najnowszych badań, których wyniki opublikowano właśnie na łamach Psychonomic Bulletin and Review, postanowiono sprawdzić, jaki odsetek ludzi rzeczywiście potrafi rozmawiać przez komórkę i bezpiecznie prowadzić samochód.